La finalul anului trecut a fost publicat în Monitorul Oficial OUG 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura în România. Sistemul este inspirat din Italia și Polonia și se dorește, ca prin raportarea electronică a facturilor în timp real către fisc, să se reducă substanțial evaziunea fiscală.
Sistemul a venit în urma implementării Directivei UE 55/2014. În acest moment, aproximativ 13 state membre UE utilizează sau sunt în curs de utilizare a sistemului electronic. Măsura este necesară și pentru atingerea obiectivelor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, respectiv creșterea veniturilor la bugetul de stat.
Începând cu 1 aprilie 2022 sistemul este opțional pentru anumite categorii de activități considerate cu risc fiscal ridicat și obligatoriu începând cu 1 iulie 2022.
Și cum în România teoria sună bine, măsura fiind benefică în special pentru contribuabilii cinstiți, practica se dovedește a fi greoaie, consumatoare de resurse materiale și vine la pachet cu o serie de neclarități în raportarea informațiilor.
De când se aplică obligatoriu sistemul electronic de facturare?
Începând cu data de 1 iulie 2022.
Care sunt categoriile de activități obligate să raporteze facturile emise?
Se raportează facturile emise pentru acele categorii considerate cu risc fiscal ridicat, respectiv: legume/ fructe, băuturi alcoolice, construcții noi, produse minerale (apă minerală naturală, nisip și pietriș), îmbrăcăminte și încălțăminte, urmând ca în viitor raportarea să se facă și de către celelalte activități economice.
Cum funcționează?
Accesul în platformă se face prin SPV (Spațiul Privat Virtual) prin logarea cu ceritificatul digital pe www.anaf.ro
Cum se transmit facturile?
Facturile sunt emise, transmise sau primite în format XML respectând condițiile tehnice impuse de către Anaf. Deja softurile de facturare au implementat modalitatea de emitere și transmitere a acestora.
Cine este obligat să transmită facturile prin platforma e-Factura?
Începând cu data de 1 iulie 2022 măsura este obligatorie doar în relația B2B (exclusiv între societățile comerciale).
Având în vedere complexitatea noului proces de facturare pentru implementare este nevoie de o mai bună comunicare și cooperare între autorități și mediul de afaceri.
La data publicării prezentului articol nu sunt reglementări din partea autorităților cu privire la:
-
- termenul de încărcare a facturilor în platformă după ce au fost emise;
-
- modalitatea de comunicare a facturilor care conțin atât articole cu risc fiscal ridicat,cât și fără risc;
-
- eventuale sancțiuni pentru neîncărcarea în sistem a facturilor;
În concluzie, ne vom aștepta la un proces greoi cu multe lacune, pe repede înainte. Contribuabilii vor trebui să se informeze din diverse canale, pe pagina anafului, lipsind ghidurile și modalitatățile de raportare.
Mirela Lupu conduce cabinetul de contabilitate Consadvice Account SRL Focșani, Str.Tinerețiinr 3 și oferă consultanță fiscală și financiară cu programare la mirela@contabilitatefocsani.ro.